Fremtidens trivsel – trivsel i fremtiden
En workshop for fagprofessionelle, der bygger på forskning i bevidsthedsniveauer og samfundets rolle i at skabe betingelser for udvikling og samhørighed.
Fremtidens trivsel – trivsel i fremtiden
Dato: 28. & 29. oktober 2025
Tid: 09.00–15.30 (morgenmad fra kl. 08.30)
Sted: Brødregade 11, 8900 Randers C
Pris: 2.495 DKK inklusiv moms inkl. morgenrundstykker, kaffe/the, frugt og sandwich til frokost begge dage
Early bird: 10% rabat ved tilmelding inden 1. juli 2025
Gruppepris: 3 deltagere fra samme institution til samlet pris 6245 DKK inklusiv moms
Tilmelding sker pr mail til post@danmarksenneagramskole.dk skriv gerne Fremtidens trivsel – trivsel i fremtiden i emnefeltet.
Introduktion og baggrund
Danske undersøgelser, som for eksempel Skolebørnsundersøgelsen 2022 fortæller os med tal og statistik, hvad vi allerede godt ved, flere børn og unge mistrives i Danmark.
- Lav livstilfredshed (Cantrils stige 0–5): Andelen med lav livstilfredshed stiger i takt med lavere forældres uddannelsesniveau – fra 12 % blandt elever med forældre, der har lang videregående uddannelse, til 19 % blandt elever med forældre, hvis højest fuldførte uddannelse er grundskole.
- Højt oplevet stressniveau (PSS-4, score 10–16): 22 % af piger i 7. og 9. klasse rapporterer et højt stressniveau mod kun 6 % af drengene.
- Daglige symptomer på mistrivsel (min. ét fysisk eller psykisk symptom dagligt): 40 % af pigerne og 23 % af drengene oplever mindst én af følgende symptomer dagligt eller oftere: hovedpine, mavepine, ondt i ryggen, ked-af-det, irritabelt/dårligt humør, nervøs, svært ved at falde i søvn eller svimmel.
- Emotionelle symptomer ugentligt eller oftere (bl.a. ked-af-det, nervøs, søvnbesvær): Blandt piger oplever 50 % at være ked-af-det, 62 % irritabel/i dårligt humør, 52 % nervøs og 53 % søvnproblemer ugentligt eller oftere. For drengene er det henholdsvis 17 %, 39 %, 27 % og 39 %.
Disse tal viser, at mistrivslen – målt som lav livstilfredshed, højt stressniveau og hyppige symptomer – rammer en betydelig del af eleverne, særligt pigerne og dem med lavere social baggrund. Ifølge rapportens forfattere udgør disse indikatorer centrale mål for mental sundhed og peger på behov for målrettede indsatser i skoler og lokalsamfund.
I den sammenhæng er det altafgørende at have redskaber, der rækker ud over standardtiltag. Vores Workshop: Fremtidens trivsel – trivsel i fremtiden bygger på forskning i bevidsthedsniveauer og samfundets rolle i at skabe betingelser for udvikling og samhørighed.
Vi henvender os til lærere, pædagoger, socialrådgivere, psykologer, mentorer, politikere og sundhedsfagligt personale i børne- og ungeområdet.
Overordnet målsætning: Som deltagerne får indsigt i egen og andres bevidsthedsniveauer, styrker evnen til at handle målrettet og udarbejder konkrete planer for fremtidens trivsel – personligt, institutionelt og samfundsmæssigt.
Læringsudbytte (viden, færdigheder & holdninger)
Viden
- Indblik i forskningsmæssige fund om udviklingsbevidsthed (Terri O’Fallon, Kegan & Lahey; Cook-Greuter).
Færdigheder
- Anvende “De 10 bud for trivsel” og “5 sekventielle færdigheder” i praksis.
- Analysere dynamikker mellem voksen- og børnestadier.
Holdninger
- Øget refleksiv bevidsthed om eget ståsted og værdier.
- Villighed til at eksperimentere med nye tilgange til trivsel og fejre små sejre.
Take-home messages
- Gør vi det rigtigt? – Som individ, fagperson og samfund.
- Hvert lille skridt har helhedseffekt – så hvilke frø sår du?
Workshop-struktur og indhold
Dag 1 – Fundamentet for trivsel
08.30–09.00
Ankomst og velkomst
Morgenbrød, kaffe/te og mulighed for uformel networking.
09.00–10.30
Mistrivsel i tal og virkelighed
Et fagligt og menneskeligt overblik over den aktuelle tilstand blandt børn og unge i Danmark. Vi ser på de bagvedliggende samfundsstrukturer og sætter scenen for nødvendigheden af nytænkning.
10.30–10.45
☕ Pause
10.45–12.30
Børns og unges udvikling gennem STAGES-modellen
Hvordan trives børn og unge på forskellige bevidsthedsstadier – og hvilke indsatser virker hvornår? Vi introducerer en sekventiel tilgang til trivsel og gennemgår konkrete redskaber og deres rækkefølge for optimal effekt.
12.30–13.30
Frokost og faglig sparring
Sandwich og uformel dialog med fokus på refleksion og videndeling.
13.30–15.30
Den voksnes bevidsthedsniveau og det pædagogiske spændingsfelt
Hvordan påvirker dit eget udviklingsstadie mødet med børn og unge på et andet stadie? Vi undersøger muligheder og faldgruber og arbejder med cases og refleksionsøvelser.
15.30
Afrunding
Opsamling og forankring af dagens indsigter – med blik på den forandringskultur vi sammen skaber og folder ud på dag 2.
Dag 2 – Samspil, systemer og fremtidsperspektiver
08.30–09.00
Ankomst og velkomst
Morgenbrød, kaffe/te og mulighed for uformel networking.
09.00–10.45
Udviklingsstadier på individ- og samfundsniveau
Vi arbejder med let skyggemateriale, ressourcebevidsthed og dynamikken mellem personligt og organisatorisk udviklingsniveau – herunder hvordan det påvirker arbejdet med børn og unge.
10.45–11.00
☕ Pause
11.00–12.30
Trivsel i praksis – for børn og for fagpersonale
Hvordan skaber vi sunde kulturer og arbejdsmiljøer, hvor både børn og voksne trives? Øvelse: Visioner for trivsel, den gode faglige kultur og mikropolitiske påvirkning – hvad kan du selv gøre?
12.30–13.30
Frokost og netværk
Mulighed for sparring og videndeling på tværs af faggrupper og sektorer.
13.30–15.00
Fra teori til konkret handling i egen kontekst
Hvordan kan du omsætte indsigterne til handling i dit eget arbejdsområde – skole, institution, kommune eller organisation? Vi identificerer udfordringer, løsninger og fremtidige muligheder ud fra 4.5-perspektivet.
15.00–15.30
Implementering og fejring
Udarbejd din personlige handlingsplan med afsæt i de 5 sekventielle færdigheder. Fokus på vedholdenhed, opfølgning og betydningen af små, men bevidste skridt – og hvordan du holder fast sammen med ligesindede.
Litteratur og forberedelse
Anbefalet læsning:
- Robert Kegan & Lisa Lahey: Immunity to Change
- Susanne Cook-Greuter: Udvalgte artikler om voksenudvikling
- STAGES Vejviseren, Terri O’Fallon
Forberedelsesøvelse (valgfri):
Beskriv kort en situation, hvor du har oplevet manglende trivsel i din praksis eller organisation. Overvej, hvad der var på spil. Hvad ville du ønske anderledes for den situation?
- Praktiske oplysninger og tilmelding
- Pris: 2.495 DKK inkl. moms pr. deltager, inkl. forplejning.
- Tilmeldingsfrist: 1. september 2025
- Tilmelding ved mail: post@danmarksenneagramskole.dk
- Kontakt: Helen Nielsen, Psykoterapeut MPF og Supervisor, tlf: 3050 1001
- Underviser: Gert Henning Rasmussen, viceskoleleder, folkeskolelærer, lærer på specialskole, indvandrerlærer, mere end 40 års erfaring. Psykoterapeut MPF og frivillig Psykoterapeut i Kvisten
Tag del i 2 dage, hvor vi sammen former fremtidens trivsel – med viden, øvelser og en stærk kollegial kultur.
Vil du gerne reducere mistrivsel?
Så skal du starte med dit eget erkendelsesarbejde.
Hvis du vil skabe et meningsfyldt og berigende arbejdsliv for dig selv og dine medmennesker, er disse punkter helt essentielle:
- Lær dig selv mere at kende i relation til andre, så du kan understøtte tillid og psykologisk tryghed.
- Bliv endnu bedre til at forstå andre og deres reaktionsmønstre.
- Lær at balancere dit nervesystem så du kan være tydelig og træffe sunde beslutninger.
Kærligst Helen og Helena