Fremtidens trivsel – trivsel i fremtiden

 

En workshop for fagprofessionelle, der bygger på forskning i bevidsthedsniveauer og samfundets rolle i at skabe betingelser for udvikling og samhørighed.

 

Profilbillede af Peter O'Hanrahan

Fremtidens trivsel – trivsel i fremtiden

Dato: 28. & 29. oktober 2025
Tid: 09.00–15.30 (morgenmad fra kl. 08.30)
Sted: Brødregade 11, 8900 Randers C
Pris: 2.495 DKK inklusiv moms inkl. morgenrundstykker, kaffe/the, frugt og sandwich til frokost begge dage

Early bird: 10% rabat ved tilmelding inden 1. juli 2025
Gruppepris: 3 deltagere fra samme institution til samlet pris 6245 DKK inklusiv moms

Tilmelding sker pr mail til post@danmarksenneagramskole.dk skriv gerne  Fremtidens trivsel – trivsel i fremtiden i emnefeltet.

Introduktion og baggrund

Danske undersøgelser, som for eksempel Skolebørnsundersøgelsen 2022 fortæller os med tal og statistik, hvad vi allerede godt ved, flere børn og unge mistrives i Danmark.

  • Lav livstilfredshed (Cantrils stige 0–5): Andelen med lav livstilfredshed stiger i takt med lavere forældres uddannelsesniveau – fra 12 % blandt elever med forældre, der har lang videregående uddannelse, til 19 % blandt elever med forældre, hvis højest fuldførte uddannelse er grundskole.
  • Højt oplevet stressniveau (PSS-4, score 10–16): 22 % af piger i 7. og 9. klasse rapporterer et højt stressniveau mod kun 6 % af drengene.
  • Daglige symptomer på mistrivsel (min. ét fysisk eller psykisk symptom dagligt): 40 % af pigerne og 23 % af drengene oplever mindst én af følgende symptomer dagligt eller oftere: hovedpine, mavepine, ondt i ryggen, ked-af-det, irritabelt/dårligt humør, nervøs, svært ved at falde i søvn eller svimmel.
  • Emotionelle symptomer ugentligt eller oftere (bl.a. ked-af-det, nervøs, søvnbesvær): Blandt piger oplever 50 % at være ked-af-det, 62 % irritabel/i dårligt humør, 52 % nervøs og 53 % søvnproblemer ugentligt eller oftere. For drengene er det henholdsvis 17 %, 39 %, 27 % og 39 %.

Disse tal viser, at mistrivslen – målt som lav livstilfredshed, højt stressniveau og hyppige symptomer – rammer en betydelig del af eleverne, særligt pigerne og dem med lavere social baggrund. Ifølge rapportens forfattere udgør disse indikatorer centrale mål for mental sundhed og peger på behov for målrettede indsatser i skoler og lokalsamfund.

I den sammenhæng er det altafgørende at have redskaber, der rækker ud over standardtiltag. Vores Workshop: Fremtidens trivsel – trivsel i fremtiden bygger på forskning i bevidsthedsniveauer og samfundets rolle i at skabe betingelser for udvikling og samhørighed.

Vi henvender os til lærere, pædagoger, socialrådgivere, psykologer, mentorer, politikere og sundhedsfagligt personale i børne- og ungeområdet.

Overordnet målsætning: Som deltagerne får indsigt i egen og andres bevidsthedsniveauer, styrker evnen til at handle målrettet og udarbejder konkrete planer for fremtidens trivsel – personligt, institutionelt og samfundsmæssigt.

Læringsudbytte (viden, færdigheder & holdninger)

Viden

  • Indblik i forskningsmæssige fund om udviklingsbevidsthed (Terri O’Fallon, Kegan & Lahey; Cook-Greuter).

Færdigheder

  • Anvende “De 10 bud for trivsel” og “5 sekventielle færdigheder” i praksis.
  • Analysere dynamikker mellem voksen- og børnestadier.

Holdninger

  • Øget refleksiv bevidsthed om eget ståsted og værdier.
  • Villighed til at eksperimentere med nye tilgange til trivsel og fejre små sejre.

Take-home messages

  • Gør vi det rigtigt? – Som individ, fagperson og samfund.
  • Hvert lille skridt har helhedseffekt – så hvilke frø sår du?

Workshop-struktur og indhold

Dag 1 – Fundamentet for trivsel

08.30–09.00
Ankomst og velkomst
Morgenbrød, kaffe/te og mulighed for uformel networking.

09.00–10.30
Mistrivsel i tal og virkelighed
Et fagligt og menneskeligt overblik over den aktuelle tilstand blandt børn og unge i Danmark. Vi ser på de bagvedliggende samfundsstrukturer og sætter scenen for nødvendigheden af nytænkning.

10.30–10.45
Pause

10.45–12.30
Børns og unges udvikling gennem STAGES-modellen
Hvordan trives børn og unge på forskellige bevidsthedsstadier – og hvilke indsatser virker hvornår? Vi introducerer en sekventiel tilgang til trivsel og gennemgår konkrete redskaber og deres rækkefølge for optimal effekt.

12.30–13.30
Frokost og faglig sparring
Sandwich og uformel dialog med fokus på refleksion og videndeling.

13.30–15.30
Den voksnes bevidsthedsniveau og det pædagogiske spændingsfelt
Hvordan påvirker dit eget udviklingsstadie mødet med børn og unge på et andet stadie? Vi undersøger muligheder og faldgruber og arbejder med cases og refleksionsøvelser.

15.30
Afrunding
Opsamling og forankring af dagens indsigter – med blik på den forandringskultur vi sammen skaber og folder ud på dag 2.

 

Dag 2 – Samspil, systemer og fremtidsperspektiver

08.30–09.00
Ankomst og velkomst
Morgenbrød, kaffe/te og mulighed for uformel networking.

09.00–10.45
Udviklingsstadier på individ- og samfundsniveau
Vi arbejder med let skyggemateriale, ressourcebevidsthed og dynamikken mellem personligt og organisatorisk udviklingsniveau – herunder hvordan det påvirker arbejdet med børn og unge.

10.45–11.00
Pause

11.00–12.30
Trivsel i praksis – for børn og for fagpersonale
Hvordan skaber vi sunde kulturer og arbejdsmiljøer, hvor både børn og voksne trives? Øvelse: Visioner for trivsel, den gode faglige kultur og mikropolitiske påvirkning – hvad kan du selv gøre?

12.30–13.30
Frokost og netværk
Mulighed for sparring og videndeling på tværs af faggrupper og sektorer.

13.30–15.00
Fra teori til konkret handling i egen kontekst
Hvordan kan du omsætte indsigterne til handling i dit eget arbejdsområde – skole, institution, kommune eller organisation? Vi identificerer udfordringer, løsninger og fremtidige muligheder ud fra 4.5-perspektivet.

15.00–15.30
Implementering og fejring
Udarbejd din personlige handlingsplan med afsæt i de 5 sekventielle færdigheder. Fokus på vedholdenhed, opfølgning og betydningen af små, men bevidste skridt – og hvordan du holder fast sammen med ligesindede.

Litteratur og forberedelse

Anbefalet læsning:

  • Robert Kegan & Lisa Lahey: Immunity to Change
  • Susanne Cook-Greuter: Udvalgte artikler om voksenudvikling
  • STAGES Vejviseren, Terri O’Fallon

Forberedelsesøvelse (valgfri):
Beskriv kort en situation, hvor du har oplevet manglende trivsel i din praksis eller organisation. Overvej, hvad der var på spil. Hvad ville du ønske anderledes for den situation?

  1. Praktiske oplysninger og tilmelding
  • Pris: 2.495 DKK inkl. moms pr. deltager, inkl. forplejning.
  • Tilmeldingsfrist: 1. september 2025
  • Tilmelding ved mail: post@danmarksenneagramskole.dk
  • Kontakt: Helen Nielsen, Psykoterapeut MPF og Supervisor, tlf: 3050 1001
  • Underviser: Gert Henning Rasmussen, viceskoleleder, folkeskolelærer, lærer på specialskole, indvandrerlærer, mere end 40 års erfaring. Psykoterapeut MPF og frivillig Psykoterapeut i Kvisten

 

Tag del i 2 dage, hvor vi sammen former fremtidens trivsel – med viden, øvelser og en stærk kollegial kultur.

Profilbillede af Peter O'Hanrahan

Vil du gerne reducere mistrivsel?

Så skal du starte med dit eget erkendelsesarbejde.

Hvis du vil skabe et meningsfyldt og berigende arbejdsliv for dig selv og dine medmennesker, er disse punkter helt essentielle:

  • Lær dig selv mere at kende i relation til andre, så du kan understøtte tillid og psykologisk tryghed.
  • Bliv endnu bedre til at forstå andre og deres reaktionsmønstre.
  • Lær at balancere dit nervesystem så du kan være tydelig og træffe sunde beslutninger.

Kærligst Helen og Helena

Vi bruger cookies til at analysere vores traffik på hjemmesiden og til at tilpasse med vores SoMe medier. Vi deler informationerne med vores analysepartnere.     View more
Cookie indstillinger
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Cookie- og Privatlivspolitik
Cookie navn Aktiv

Privatlivspolitik

Privatlivspolitikken på Danmarks EnneagramSkole har til formål at skabe tryghed.

En tryghed for hvordan vi behandler de oplysninger, vi indsamler fra vores kursister, studerende og andre, der registrerer deres personoplysninger i vores system eller besøger vores hjemmeside.

Vores Privatlivspolitik opdateres løbende, så der hele tiden er overensstemmelse mellem lovgivningen og vores måde at behandle dine oplysninger.

Danmarks EnneagramSkole er dataansvarlig for de oplysninger, du giver os.

Vores kontaktoplysninger er:

Danmarks EnneagramSkole

Brødregade 11, 1.sal

8900 Randers C

Mail: post@danmarksenneagramskole.dk

Telefon: 30501001

CVR: 42574163

 

Hvilke personoplysninger indsamler vi?

Studerende:

I forbindelse med optagelse på vores uddannelser, har vi brug for dit navn, dit telefonnummer, din mailadresse, en ansøgning om hvorfor du ønsker at tage uddannelsen samt oplysninger om tidligere uddannelser og erhvervserfaring. Derudover holder vi en samtale, hvor vi udarbejder et referat. Oplysninger om uddannelse og erhvervserfaring beder vi om i form af eksamensbeviser og et CV, der angiver nuværende og forhenværende arbejdssteder, ansættelsesvarighed og titler. Disse oplysninger er vi forpligtet til at indhente som et evalueret psykoterapeutisk institut.

Du kan læse mere om vores forpligtelser som et evalueret institut på www.reflektor.nu

I løbet af uddannelsen gemmer vi desuden udtalelser ifm. dine eksaminer som dokumentation for din faglige udvikling. I henhold til vores forpligtelser som et evalueret institut, uddeler og indsamler vi ligeledes spørgeskemaer om uddannelsens kvalitet, som du udfylder med navn i løbet af uddannelsen.

Modtager af vores nyhedsbrev:

Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev, beder vi om din mailadresse, som vi skal bruge for at kunne sende dig nyhedsbrevet. Hvis du ikke længere ønsker at modtage vores nyhedsbrev, sletter vi din mailadresse i vores system.

Testsystem:

Når du tager en af vores gratis tests, oplyser du dit navn og din mailadresse.

Deltager i kurser og arrangementer:

Når du tilmelder dig vores foredrag og vores kurser registrerer vi dit navn og din mailadresse på en deltagerliste, så vi kan kontakte dig og give dig praktisk information om det arrangement, du er tilmeldt.

Kontakter du os:

Når du skriver til os via kontaktformularen på vores hjemmeside, oplyser du dit navn og din mailadresse samt telefonnummer.

Hvordan anvender vi dine informationer?

Eksamensbeviser og oplysninger om erhvervserfaring:

Disse oplysninger anvender vi alene som dokumentation for at du lever op til vores adgangskrav. Oplysningerne bliver ikke videredistribueret eller overdraget til 3. part.

Danmarks Ennagramskoles nyhedsbrev og din mailadresse:

Er du tilmeldt vores nyhedsbrev, indgår din mailadresse på en liste over modtagere af vores nyhedsbrev. Ved din tilmelding giver du tilladelse til, at vores nyhedsbrev sendes til dig, når vi har nyheder.

Kontaktformularen og din mailadresse samt telefonnummer:

Når du skriver til os via kontaktformularen, bruger vi udelukkende din mailadresse eller dit telefonnummer til at svare på din henvendelse.

Mailadresse til andet brug: Når du tilmelder dig vores arrangementer, kurser og uddannelser, bruger vi din mailadresse til at kontakte dig og sende dig tilmeldingsbekræftelser, fakturaer samt praktisk og generel information om arrangementet, du er tilmeldt.

Uddannelsesrelaterede oplysninger:

I løbet af uddannelsen udarbejder og gemmer vi skriftlige udtalelser ifm. eksamen og evalueringer som dokumentation for og støtte til din faglige udvikling.

Testsystem:

Når du tager en af vores enneagramtest bruger vi din mailadresse til at sende dig resultatet af din test. Samtidig tilmeldes du automatisk til vores nyhedsbrev.

Facebook:

Når du tilmelder dig vores uddannelser opretter vi en lukket Facebook-gruppe, hvor vi bl.a. deler praktisk information og andet relevant i forhold til uddannelsen.

Hvem har adgang til dine oplysninger?

Vi videregiver eller overlader personoplysninger som mailadresse, navn, adresse og telefonnummer til relevante medarbejdere, herunder regnskabs- og administrativt personale.

Studerende: Optagelsesdokumenter samt oplysninger relateret til din faglige udvikling gemmes elektronisk og kan udelukkende tilgås af Danmarks Enneagramskoles indehavere og faste undervisere.

Modtager af fakturaer:

Når du handler med Danmarks Enneagramskole, sender vi dig fakturaer via din mailadresse. Vi anvender et professionelt faktureringssystem, Economic, som vi har indgået en databehandleraftale med. Det betyder, at der bliver passet godt på din mailadresse.

Hvordan gemmer vi dine informationer?

Danmarks Enneagramskole gemmer udelukkende dine oplysninger elektronisk i en Office365 cloud løsning.

Modtager vi dokumenter fra dig i papirformat, indscanner vi det og gemmer det elektronisk. Herefter makulerer vi de pågældende dokumenter.

Hvor længe gemmer vi dine informationer?

Når vi opbevarer dine personoplysninger, lægger vi vægt på dels, hvor længe vi har behov for oplysningerne, for at yde dig den service, vi gerne vil yde til dig som kunde og dels i forhold til lovgivningskravene.

I henhold til skatte- og bogføringsloven opbevarer vores bogholderi dine faktureringsoplysninger i 5 år efter vi senest har sendt dig en faktura i vores elektroniske faktureringssystem. Herefter slettes de.

Dine uddannelsesrelaterede oplysninger (eksamensbevis, oplysninger om erhvervserfaring samt evalueringsnotater om din faglige udvikling) gemmer vi ligeledes elektronisk i 5 år efter du har afsluttet uddannelsen hos Danmarks Enneagramskole. Herefter slettes de.

Mailadresser:

Du kan til en hver tid framelde dig vores nyhedsbrev ved at give os besked om at du ikke længere ønsker at modtage det.

Testsystem:

Hvis du har taget testen som en del af et forløb med din arbejdsplads, gemmer vi dine oplysninger i overensstemmelse med den aftale, vi har indgået med din arbejdsgiver om forløbet. Efter forløbet betragtes som afsluttet gemmes dine oplysninger maks. 5 år. Hvis du har taget testet som privat person, så gemmer vi maksimalt dine personoplysninger i forhold til testen i 6 mdr. Du vil dog fortsat være tilmeldt vores nyhedsbrev, medmindre du har frameldt dette.

Facebook:

Du kan til hver en tid stoppe med at følge den privat private Facebook-gruppe ved at melde dig ud af den. Du vil dermed ikke længere få information vis gruppen.

Server og hjemmesideudvikling:

Danmarks Enneagramskoles hjemmeside hostes hos Simply.com og drives vha. det professionelle værktøj WordPress.

Sociale medier:

Danmarks Enneagramskole har profiler på FacebookInstagram og LinkedIn.

Billeder:

Danmarks Enneagramskole fotograferer og filmer undervisningssituationer til markedsføringsbrug. I henhold til GDPR indhenter instituttet særskilte samtykker fra personer, som figurerer på billeder og informerer om det specifikke formål billedet skal bruges til, såfremt billedet bliver offentliggjort på instituttets hjemmeside, sociale medier eller anvendt i trykt eller online markedsføringsmateriale.

Danmarks Enneagramskole videregiver eller sælger ikke fotografier eller videosekvenser til 3. part.

Hvad er dine rettigheder?

Du kan til enhver tid bede os oplyse, hvilke informationer vi har gemt om dig. Du kan til enhver tid bede os om at slette enkelte eller alle af de oplysninger om dig, vi har gemt. Hvis du har spørgsmål, ønsker at vide noget om, hvilke oplysninger, vi har om dig eller ønsker dine oplysninger slettet, kan du kontakte os på 30501001 eller post@danmarksenneagramskole.dk.

 
Save settings
Cookie indstillinger